Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτηρίου – 10 Ερωτοαπαντήσεις

  1. Τι είναι η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου (Η.Τ.Κ.);

Η ηλεκτρονική ταυτότητα είναι η διαδικασία σύμφωνα με την οποία δημιουργείται ένας οργανωμένος ηλεκτρονικός φάκελος για κάθε ακίνητο. Ο φάκελος αυτός περιλαμβάνει όλα τα έγγραφα και τις πληροφορίες, όπως η οικοδομική άδεια, το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης (ΠΕΑ), τα σχέδια αποτύπωσης της πραγματικής εικόνας της ιδιοκτησίας, τον πίνακα χιλιοστών, τις δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους αυθαιρεσιών, τον ΚΑΕΚ και άλλα στοιχεία. Ουσιαστικά πρόκειται για μια ηλεκτρονική «αρχειοθέτηση» όλων των κτηρίων της χώρας, η οποία θα βρίσκεται σε μόνιμη διασύνδεση με το Kτηματολόγιο, τη ΔEH και τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων φέρνοντας καθοριστικές αλλαγές στον ισχύοντα τρόπο έκδοσης των νέων οικοδομικών αδειών.

  1. Ποιος είναι ο στόχος της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτηρίου ;

Στόχος της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτηρίου  είναι η λεπτομερής αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης του κάθε κτιρίου και των οικοδομικών αδειών του, η παρακολούθηση και ο έλεγχος των μεταβολών του, κατά τη διάρκεια του χρόνου ζωής του. 

  1. Πότε πρέπει να προχωρήσει ο ιδιοκτήτης σε έκδοση της ηλεκτρονικής ταυτότητας διαμερίσματος / κτηρίου;
  • Πριν προβεί σε συμβολαιογραφική πράξη μεταβίβασης (γονική παροχή, πώληση, δωρεά εν ζωή).
  • Για να εξαιρεθούν οριστικά από την κατεδάφιση τα αυθαίρετα κατηγορίας 1 έως και 4. Μόνον έτσι μία τακτοποίηση/ ρύθμιση αυθαιρεσιών θεωρείται ολοκληρωμένη. Δεν περιλαμβάνονται όσες αυθαίρετες κατασκευές χωροθετούνται εντός πρασιάς.
  • Σε όλα τα νέα κτίρια ή τις νέες οριζόντιες ιδιοκτησίες.
  • Κατά την έκδοση οικοδομικής άδειας (πχ προσθήκη ορόφου) ή την έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας (πχ ριζική ανακαίνιση).
  • Για τα δημόσια κτίρια, σχολεία, νοσοκομεία κτλ εντός πενταετίας.
  1. Σε ποιόν απευθύνεται ο ιδιοκτήτης για την έκδοση της ηλεκτρονικής ταυτότητας διαμερίσματος / κτηρίου;

Ο εκάστοτε ιδιοκτήτης αναθέτει την ανωτέρω εργασία σε πιστοποιημένο μηχανικό, ενεργό μέλος του τεχνικού επιμελητηρίου Ελλάδος. Ο αρμόδιος Μηχανικός συμπληρώνει τα στοιχεία της ταυτότητας του κτηρίου ή της διηρημένης ιδιοκτησίας και ορίζεται από τον ιδιοκτήτη για κάθε κτήριο ή διηρημένη ιδιοκτησία. Σε περίπτωση πολυκατοικιών όπου έχουν συσταθεί οριζόντιες ή κάθετες ιδιοκτησίες ο αρμόδιος Μηχανικός για το σύνολο του κτηρίου δύναται να ορίζεται μετά από απόφαση της πλειοψηφίας των ενοίκων σύμφωνα με τα οριζόμενα στον κανονισμό της οροφοκτησίας, άλλως με απλή πλειοψηφία. Για την συμπλήρωση απαιτείται έλεγχος του συνόλου του κτηρίου.

  1. Τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την υποβολή της ηλεκτρονικής ταυτότητας είναι:
  1. Στοιχεία ταυτότητας, στοιχεία διεύθυνσης και επικοινωνίας, Α.Φ.Μ., ΔΟΥ, κάθε ιδιοκτήτη του ακινήτου.
  2. Στελέχη όλων των αδειών από το αρχείο της πολεοδομίας (οικοδομικών, αναθεωρήσεων, ενημερώσεων, μικρής κλίμακας) που ισχύουν για το ακίνητο.
  3. Εγκεκριμένα σχέδια από το αρχείο της πολεοδομίας (τοπογραφικό, διάγραμμα δόμησης, κατόψεις, τομές, όψεις, μελέτη προσβασιμότητας ΑμεΑ, σχέδια ξυλοτύπων και τεύχος μελέτης στατικών, μηχανολογικά και σε άδειες μετά το έτος 1989 μελέτη καύσιμου αερίου, αν υπάρχει).
  4. Δηλώσεις υπαγωγής νόμων αυθαιρέτων, δηλαδή Ν.720/77 ή/και Ν.1337/1983 ή/και Ν.3843/2010 ή/και Ν.4178/2013 ή/και Ν4495/2017 (έντυπο υπαγωγής σε οριστική υποβολή ή περαίωση και κατόψεις).
  5. Εάν έχει ενταχθεί στο νόμο αυθαιρέτων Ν.4178/2013 ή Ν.4495/2017 χρειάζεται ή ΔΕΔΟΤΑ ή Τεχνική Έκθεση στατικού ελέγχου ή μελέτη στατικής επάρκειας.
  6. Πίνακα χιλιοστών.
  7. Συμβόλαιο οριζόντιας ιδιοκτησίας ή κτηρίου ή οικοπέδου εάν πρόκειται για αδόμητο.
  8. Επίσημο έγγραφο που να αποτυπώνεται ο αριθμός ΚΑΕΚ του οικοπέδου εάν πρόκειται για ταυτότητα κτηρίου ή ο αριθμός ΚΑΕΚ της οριζόντιας ιδιοκτησίας εάν πρόκειται για ταυτότητα της οριζόντιας ιδιοκτησίας.
  9. Πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης (ΠΕΑ).
  10. Πιστοποιητικό ελέγχου κατασκευής (ΠΕΚ) εφόσον η άδεια έχει εκδοθεί μετά το 2012.
  11. Μελέτη κατανομής δαπανών, εφόσον υφίσταται.

  1. Ποια είναι η διαδικασία έκδοσης της ΗΤΚ;

Το πρώτο και καθοριστικό βήμα για την καταχώριση ενός ακινήτου -που αποτελεί βάση για όλα τα επόμενα- είναι ο εντοπισμός του οικοπέδου στο χάρτη και η καταχώριση των βασικών του στοιχείων, ανεξάρτητα αν πρόκειται για ολόκληρο κτήριο ή ένα μόνο διαμέρισμα και ιδιοκτησία. Ακολουθεί η περιγραφή κάθε ξεχωριστής διαδικασίας και στο τέλος μπαίνουν στο πληροφοριακό σύστημα τα σχέδια και τα δικαιολογητικά. Σε κάθε οικόπεδο αντιστοιχεί μια καταχώριση. Σε περίπτωση όμως σύστασης κάθετου ιδιοκτησίας μπορεί να γίνει ξεχωριστή καταχώριση για κάθε τμήμα του οικοπέδου που αποτελεί κάθετη ιδιοκτησία. Εφόσον έχει συσταθεί οριζόντια ιδιοκτησία επί καθέτου, γίνεται υποχρεωτικά ξεχωριστή καταχώριση οικόπεδου/γηπέδου για κάθε κάθετη ιδιοκτησία.

Μετά τη συμπλήρωση όλων των απαραίτητων εγγράφων και πληροφοριών εκδίδεται Πιστοποιητικό Πληρότητας Ταυτότητας.

  1. Τι είναι το Πιστοποιητικό Πληρότητας;

Το Πιστοποιητικό Πληρότητας Ταυτότητας Κτιρίου/Διηρημένης Ιδιοκτησίας φέρει μοναδικό αριθμό και λαμβάνει κλειδί γνησιότητας. Ουσιαστικά το Πιστοποιητικό Πληρότητας αποτελεί το έγγραφο που θα χρησιμοποιείται σε όλες τις δικαιοπραξίες που προβλέπει η σχετική νομοθεσία και αντικαθιστά την απαίτηση για βεβαίωση μηχανικού περί αυθαιρεσιών, ενώ προσαρτά και το ενεργειακό πιστοποιητικό. Η διάρκεια ισχύος του είναι 2 μήνες από την ημερομηνία έκδοσης, η οποία ταυτίζεται με την ημερομηνία αυτοψίας. Όταν χρειαστεί νέο Πιστοποιητικό Πληρότητας Ταυτότητας η διαδικασία δεν χρειάζεται να γίνει όλη, από την αρχή, απλά ο μηχανικός επιβεβαιώνει αν έχουν γίνει κάποιες αλλαγές στα απαιτούμενα έγγραφα, κάνει την απαιτούμενη ενημέρωση και εκδίδει νέο πιστοποιητικό.

  1. Πότε χρειάζεται ενημέρωση της ηλεκτρονικής ταυτότητας διαμερίσματος/ κτιρίου;

Ύστερα από κάθε εργασία παρέμβασης ή τροποποίησης στο κτίριο, οριζόντια ιδιοκτησία ή κάθετη διηρημένη ιδιοκτησία, για την οποία απαιτείται οικοδομική άδεια ή έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας από δημόσια αρχή.

Μετά την συμπλήρωση όλων των απαραίτητων εγγράφων και πληροφοριών, εκδίδεται το πιστοποιητικό πληρότητας ταυτότητας. Η διάρκεια ισχύος του είναι δύο μήνες από την ημερομηνία έκδοσης.

Εάν εκπνεύσει τον χρονικό διάστημα των δύο μηνών, θα επανεκδοθεί το πιστοποιητικό πληρότητας από μηχανικό, επιβεβαιώνοντας ή τροποποιώντας κατά περίπτωση τα υποβληθέντα στοιχεία και μελέτες.

  1. Τι κυρώσεις προβλέπονται σε περίπτωση μη υποβολής Ηλεκτρονικής Ταυτότητα Κτηρίου;

Mε υψηλά πρόστιμα απειλούνται όσα κτήρια δεν δηλωθούν, καθώς θα χαρακτηρίζονται αυθαίρετα και εν συνεχεία θα επιβάλλονται στους ιδιοκτήτες τους οι σχετικές κυρώσεις που ισχύουν και σήμερα, προβλέποντας ταυτόχρονα ποινικές και οικονομικές κυρώσεις για όσους μηχανικούς συμπληρώσουν ψευδή στοιχεία στην ταυτότητητα κτηρίου.

  1. Τι γίνεται με τα ακίνητα που έχουν υπαχθεί σε νόμους περί τακτοποίησης αυθαιρέτων (ν. 3843/2010, του ν. 4014/2011 και του ν.4178/2013);

Τα ακίνητα αυτά αποκτούν κανονικά Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτηρίου θεωρούμενα ως νόμιμα. Εξυπακούεται ότι κτήρια με αυθαιρεσίες που δεν έχουν τακτοποιηθεί δεν μπορούν να δηλωθούν προτού αυτές τακτοποιηθούν.