Νέα παράταση στους δασικούς χάρτες

αυθαίρετα

Με διάταξη του άρθρου 90 του νέου νόμου 4916/2022 (Α΄ 65/28.03.2022) «Εκσυγχρονισμός του πλαισίου λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς… και άλλες διατάξεις» παρατείνεται η προθεσμία υποβολής αντιρρήσεων κατά του περιεχομένου δασικών χαρτών που αναρτήθηκαν εντός του έτους 2021 από τη λήξη της, έως την 31η Μαίου 2022. Από τη παράταση αυτή εξαιρούνται οι δασικοί χάρτες των Διευθύνσεων Δασών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης για τους οποίους ισχύουν οι προθεσμίες του άρθρου 58 του ν. 4903/2022 (Α’ 46).

Επομένως δίνεται η δυνατότητα υποβολής αντίρρησης κατά του Δασικού Χάρτη για 2 μήνες ακόμη. Ας δούμε λοιπόν τι είναι ο δασικός χάρτης και πως πρέπει να  υλοποιηθεί η αντίρρηση:

1.Τι είναι ο δασικός χάρτης;

Ο δασικός χάρτης προσδιορίζει και οριοθετεί τις εκτάσεις δασικού ή χορτολιβαδικού χαρακτήρα, οι οποίες προστατεύονται από τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας και τις διαχωρίζει από όλες τις διαφορετικού χαρακτήρα εκτάσεις. Οι δασικοί χάρτες ρυθμίζουν τον χαρακτήρα των εκτάσεων, δεν επεμβαίνουν στο ιδιοκτησιακό καθεστώς και δεν θίγουν ιδιοκτησιακά δικαιώματα.

2. Τι είναι η αντίρρηση και γιατί πρέπει να πραγματοποιηθεί;

Μετά την ανάρτηση των δασικών χαρτών της χώρας , πολλοί είναι οι ιδιοκτήτες που εντοπίζουν την ιδιοκτησία τους χαρακτηρισμένη ως δασική. Οι πολίτες έχουν  δικαίωμα να υποβάλλουν αντίρρηση ηλεκτρονικά εκπροσωπούμενοι ή μη  από τεχνικό σύμβουλο. Αντιρρήσεις μπορούν να υποβάλουν φυσικά και νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, καθώς και το Ελληνικό Δημόσιο και οι οικείοι Ο.Τ.Α. πρώτου και δευτέρου βαθμού, εφόσον επικαλούνται για τη θεμελίωση τού έννομου συμφέροντός τους εμπράγματα ή ενοχικά δικαιώματα στις περιληφθείσες στον αναρτηθέντα δασικό χάρτη δασικές, χορτολιβαδικές και βραχώδεις ή πετρώδεις εκτάσεις. Η υποβολή των αντιρρήσεων είναι δυνατή μόνον ηλεκτρονικά, στον ειδικό δικτυακό τόπο ανάρτησης δασικών χαρτών και υποβολής αντιρρήσεων, στην ιστοσελίδα του Ν.Π.Δ.Δ. “Ελληνικό Κτηματολόγιο”.

Για την υποβολή των αντιρρήσεων καταβάλλεται υποχρεωτικά ειδικό τέλος ανάλογα με το εμβαδόν της έκτασης που αφορά η αντίρρηση.

3. Γιατί κάνουμε αντίρρηση κατά του δασικού χάρτη;

Με τις αντιρρήσεις προβάλλονται λόγοι που αφορούν αποκλειστικά και μόνο στην αμφισβήτηση του χαρακτήρα ή της μορφής των εμφανιζόμενων στο δασικό χάρτη εκτάσεων, της ορθής απεικόνισης, εφαρμογής και ισχύος των πράξεων της Διοίκησης και της σύννομης αλλαγής χρήσης αυτών.

 4. Τι πρέπει να προσέξουν οι πολίτες που «θίγονται» από τους δασικούς χάρτες;

α)Να συγκεντρώσουν όλους τους παλαιούς τίτλους ιδιοκτησίας του ακινήτου, από όλους τους προκτήτορες.

β) Να ανατρέξουν στο αρχείο τους και να βρούνε τυχόν μισθωτήρια, παραχωρητήρια ή αποφάσεις από νομάρχη ή Δασαρχείο που να αφορά την έκταση.

γ) Να δούνε μήπως η έκταση συμπεριλαμβάνεται σε πράξεις που εκδόθηκαν στο πλαίσιο της αγροτικής νομοθεσίας, όπως: αποφάσεις Επιτροπών Απαλλοτριώσεων για το σύνολο των εκτάσεων των οποίων επελήφθησαν (κληροτεμάχια, εξαιρεθείσες υπέρ ιδιοκτητών εκτάσεις, ιδιοκτησίες, διαθέσιμες και κοινόχρηστες εκτάσεις), διανομές και αναδασμοί για το σύνολο των εκτάσεων που αναφέρονται στα σχετικά κτηματολογικά διαγράμματα, άδειες Υπουργού ή Νομάρχη για κάθε περίπτωση μεταβίβασης αγροτικών ακινήτων.

δ) Συγκεκριμένα για όσους έχουν βιομηχανικά και τουριστικά ακίνητα να εξετάσουν αν έχουν πράξεις της διοίκησης που εκδόθηκαν με σκοπό τη βιομηχανική και τουριστική ανάπτυξη της χώρας, όπως απαλλοτριώσεις με σκοπό την εγκατάσταση βιομηχανικής ή τουριστικής μονάδας ή άδειες εγκατάστασης ή/ και λειτουργίας βιομηχανικής ή τουριστικής μονάδας.

ε) Αν υπάρχει κτίσμα εντός της έκτασης θα πρέπει να προσκομίσουν την άδεια οικοδομής και βεβαίωση από την πολεοδομία ότι δεν έχει ανακληθεί ή ακυρωθεί.

στ) Ειδικά για αυθαίρετα σπίτια μέσα στο δάσος, για τα οποία οι Δήμοι δήλωσαν ότι όλα μαζί αποτελούν «οικιστική πυκνότητα» και εξαιρέθηκαν από τον Δασικό Χάρτη (ιώδες περίγραμμα) θα πρέπει να παρακολουθήσουν τις ανακοινώσεις της Διεύθυνσης Δασών της περιοχής τους, ώστε να υποβάλλουν έγκαιρα την αντίρρηση τους όταν γίνει ξανά ανάρτηση του δασικού χάρτη για την συγκεκριμένη περιοχή.

ζ) Σε περίπτωση που έχει κάποιος υποβάλλει εμπρόθεσμα αίτηση διόρθωσης του χάρτη για το οποίο σφάλμα ευθύνεται η διοίκηση και πρέπει να διορθώσει (αίτηση Προδήλου Σφάλματος) και αυτή έχει απορριφθεί, θα πρέπει να καταβάλλει το αναλογούν παράβολο και να εξετασθεί η αίτησή του, ως αντίρρηση από την αρμόδια Επιτροπή Εξέτασης Αντιρρήσεων (ΕΠ.Ε.Α.).

5.  Γιατί είναι απαραίτητο να παραστεί τεχνικός σύμβουλος στην επιτροπή;

Εάν έχετε στοιχεία που να αποδεικνύουν το λάθος στο δασικό χάρτη τότε για την επιτυχή έκβαση της υπόθεσης σας, θα πρέπει να απευθυνθείτε στον κατάλληλο τεχνικό σύμβουλο για να εξεταστούν τα παρακάτω:

  1. Έλεγχος έκτασης σε σχέση με το χαρακτηρισμό του Δασικού Χάρτη
  2. Σύνταξη Τοπογραφικού Διαγράμματος Ε.Γ.Σ.Α.’87
  3. Συγκέντρωση στοιχείων, που αποδεικνύουν ή υποστηρίζουν τους ισχυρισμούς σας σχετικά με το δασικό/χορτολιβαδικό ή μη χαρακτήρα της έκτασης (διοικητικές πράξεις, βεβαιώσεις αρμοδίων υπηρεσιών, αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις, οικοδομική άδεια, κ.λπ.).
  4. Τεχνική Έκθεση – Φωτοερμηνεία, για την υποστήριξη των ισχυρισμών σας, για το δασικό ή μη χαρακτήρα της έκτασης που αμφισβητείτε
  5. Παρακολούθηση της αίτησης Αντίρρησης
  6. Παράσταση ενώπιον της Επιτροπής Αντιρρήσεων

6.  Γιατί είναι απαραίτητη η φωτοερμηνεία;

Η φωτοερμηνεία είναι ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία του φακέλου των αντιρρήσεων. Η αρχική προμελέτη φωτοερμηνείας, θα γίνει από τον Τεχνικό σας Σύμβουλο και στη συνέχεια, εφόσον διαπιστωθεί ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις και τα κριτήρια εκπόνησης, θα ακολουθήσει η σύνταξη της πλήρους μελέτης φωτοερμηνείας, η οποία θα κατατεθεί στην επιτροπή.

7. Τι συμβαίνει με το νέο νομοσχέδιο για τους δασωμένους αγρούς;

Σύμφωνα με τον νέο νόμο 4915/2022

  1. Το Δημόσιο δεν προβάλλει δικαιώματα κυριότητας σε εκτάσεις που εμφανίζονται στις αεροφωτογραφίες του 1945, ή, εφόσον αυτές δεν είναι ευκρινείς, του 1960, με αγροτική μορφή που δασώθηκαν μεταγενέστερα, ανεξάρτητα από τη μορφή που απέκτησαν αργότερα, επί των οποίων το Δημόσιο δεν θεμελιώνει δικαιώματα κυριότητας βάσει τίτλου.
  2. Πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής που έχουν εκδοθεί για τις ανωτέρω εκτάσεις ανακαλούνται ακόμη και αν τελεσιδίκησαν δικαστικά.
  3. Εκτάσεις με εμβαδόν έως τριάντα (30) στρέμματα, μπορεί να χρησιμοποιηθούν για γεωργική και δενδροκομική εκμετάλλευση, χωρίς να επιτρέπεται η περαιτέρω αλλαγή της χρήσης τους.
  4. Δικαίωμα να ζητήσουν την αλλαγή της χρήσης για γεωργική και δενδροκομική εκμετάλλευση έχουν όσοι αξιώνουν δικαιώματα κυριότητας επί των ανωτέρω εκτάσεων, δυνάμει τίτλων νόμιμα μεταγεγραμμένων.
  5. Η αλλαγή της χρήσης επιτρέπεται, κατόπιν άδειας που χορηγείται από τον Γενικό Διευθυντή Δασών στον οποίο υπάγεται η αρμόδια Δασική Υπηρεσία, μετά από εισήγηση του οικείου Δασάρχη ή του Διευθυντή Δασών, εάν δεν υφίσταται Δασαρχείο στον νομό.
  6. Ειδικά, για εκτάσεις μεγαλύτερες των πέντε (5) στρεμμάτων, προκειμένου να χορηγηθεί άδεια, διαπιστώνεται, με βάση σχετική οικονομοτεχνική μελέτη, η οποία συνοδεύεται από τοπογραφικό διάγραμμα της έκτασης και συντάσσεται από ιδιώτη γεωτεχνικό επιστήμονα.
  7. Στις ανωτέρω εκτάσεις, πέραν της επιτρεπτής επέμβασης, εφαρμόζονται και οι υπόλοιπες διατάξεις της δασικής νομοθεσίας περί επιτρεπτών επεμβάσεων.
  8. Αγροί που απέκτησαν μορφή δασικής έκτασης, δεν υπάγονται στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας και επιτρέπεται η απομάκρυνση της φυόμενης δασικής βλάστησης, μετά από άδεια του οικείου Δασάρχη ή του Διευθυντή Δασών εάν δεν υφίσταται Δασαρχείο στον νομό, κατόπιν αιτήσεως του προσώπου που προβάλλει δικαιώματα κυριότητας στην έκταση.

8.  Πώς γίνεται η εξέταση των αντιρρήσεων από τις επιτροπές (ΕΠ.Ε.Α.);

Για να διευκολύνει το έργο των Επιτροπών και για να αποφευχθούν λάθη και αδικίες, το Υπουργείο Περιβάλλοντος εξέδωσε οδηγό με τα βήματα που θα πρέπει να ακολουθήσουν οι ΕΠ.Ε.Α.. Σύμφωνα με τον οδηγό θα πρέπει να υπάρχει από την Επιτροπή, μία ομαδοποίηση των αντιρρήσεων ανά περιοχή και με κοινά κατά το δυνατόν φυσιογεωγραφικά χαρακτηριστικά και χρήσεις, ώστε να εξετάζονται μαζί αντιρρήσεις που είναι όμορες ή ακόμα και ομοειδείς περιπτώσεις. Επίσης θα πρέπει να εξετάζεται η φωτοερμηνεία του χάρτη, η γενική μεταβολή των χρήσεων γης από την παλαιότερη αεροφωτογράφιση και μετά, τυχόν διοικητικές πράξεις προστασίας, διαχείρισης και ανάπτυξης για την περιοχή και άλλα στοιχεία που αφορούν την υπό εξέταση έκταση.

Για αυτό τον λόγο οι πολίτες θα πρέπει να απευθυνθούν σε τεχνικό σύμβουλο (τοπογράφο ή δασολόγο) που ασχολείται με τη συγκεκριμένη διαδικασία, προκειμένου να παρακολουθήσουν την υπόθεση τους και να συμπληρώσουν τις αιτήσεις τους με τα απαραίτητα δικαιολογητικά, με στόχο να κερδίσουν την αντίρρηση που έκαναν.